Misschien m’n all-time favorite. In m’n productieve periode als Nederlandstalige singer-songwriter zong ik dit nummer echt graag.
Dit is een nummer van Brett Young. De vertaling van Steven De Peuter. Puur Suno AI, ook de vocals. Het gekke is – en ik merkte dat al eerder met een cover van Teddy Swims – dat YouTube dit nummer niet herkent als een Brett Young-nummer. En dat heeft mogelijks te maken met de manier waarop AI songs produceert. Dat zou kunnen te maken hebben met een fenomeen beschreven door Rick Beato. Check it out! Beato meent dat AI music engines als Suno en Udio getraind zijn met low-quality mp3 muziek en dat het daardoor heel moeilijk is om de verschillende componenten van een song op te splitsen. Zoals de gitaar, de stem, de drums, bass en synths. Maar allicht ook de hoofdmelodie van de bij-melodieën. Dus de algoritmes die op platformen als Youtube zoeken naar auteursrechtelijk beschermde werken, falen daarin door de aanpak van de nog straffere algoritmes van Suno AI. Dat is toch merkwaardig.
Ik denk niet dat low-quality mp3 (alleen) de echte reden is. AI zou – althans dat is mijn hypothese – wel eens getraind kunnen zijn met heel erg gecomprimeerde varianten van de originele producties. Op die manier capteert de AI robot vooral de atmosfeer, de groove, het gevoel, de akkoordenprogressie, de “sound” van een bestaand nummer, zonder te focussen op specifieke details, zoals een gitaarsolo of een melodielijn. Ze doen dat misschien zelfs om rechtzaken te vermijden. Stel je voor dat Suno een gitaarsolo van Mark Knopfler in je song mixt. Ze passen er voor op om geen bestaande muziek te kopiëren. Heel vaak merk je dat Suno nummers fragmentarisch – of bij momenten – heel mooi klinken. Maar dan trekt de lijn zich niet helemaal door. Een akoustische gitaarsolo wordt plots electrischer. Of verandert compleet van sound, zodat de gitaar meer als een saxofoon gaat klinken. Veel instrumentale lijnen in Suno producties zijn diffuus. Je kan er niet meteen de vinger op leggen waarom of wat er precies zo goed klinkt aan die AI muziek. Soms krijg je ook nummers die in het begin heel goed klinken, maar naar het einde toe heel veel ruis (distortion) bevatten. Suno combineert verschillende muzikale ideeën en sferen tot een nieuwe productie, en “introduceert” zelfs nieuwe instrumenten die niet echt bestaan. Soms werkt dat, maar vaak ook niet.
Toch echt wel straf. AI is taking over the music business. No doubt. En dat stelt toch een paar bijzonder vervelende problemen… Wie gaat er nu nog goeie muziek maken? Er valt niks meer aan te verdienen en de fun is er grotendeels af, toch?
Anyway… hope you like!
Een reactie achterlaten